O materiálu | Obecná metodika
logo v článku

O projektu a materiálu

Výukový materiál Práce s daty vzniká v rámci projektu Podpora rozvíjení informatického myšlení jako jedna z částí sady výukových materiálů. Projekt PRIM má za cíl podporovat změnu orientace školského předmětu informatika z uživatelského ovládání digitálních technologií směrem k základům informatiky jako oboru.

Obsah úloh beta verze vzdělávacího materiálu Práce s daty a metodiky jejich využití vytvářeli autoři PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D., PhDr. Denis Mainz, Ph.D.Mgr. Jan Fadrhonc. Pozici programátora zastával Bc. Miroslav Zíka a grafickou stránku vytvářela Mgr. Petra Sedláčková.

Přestože v současné době probíhá oficiální testování beta verze vzdělávacího materiálu na školách, které byly vybrány v rámci projektu, úlohy může při dodržení licence CC-BY-ND využít ve výuce každý učitel. V případě zájmu budeme rádi, když nás kontaktujete na e-mailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., abychom měli větší šanci se domluvit na získání zpětné vazby. Základní informace naleznete v obecné metodice, která je stejně jako metodiky u úloh ke stažení po kliknutí na ikonku vpravo nahoře nad textem.

Výukový materiál Práce s daty je určený pro 5. až 7. třídu ZŠ. Obsahuje úlohy zaměřené na práci s daty v šesti oblastech. Pomáhá žákům uvědomit si, co jsou data. Ukazuje různé způsoby evidence dat. Žáci díky němu získají nad daty kontrolu. Dokáží je filtrovat, třídit i řadit dle potřeby. Data porovnají a vyznají se v různých způsobech jejich prezentace. Budou umět řešit problémy s daty různorodého charakteru.

Očekávané výstupy, k nimž by měly úlohy výukového materiálu Práce s daty přispívat, odpovídají plánované reformě RVP ZV. Podporují informatické myšlení a při vhodné práci s úlohami i formování osobnosti žáka. Výhodou pro učitele je u mnoha úloh měnící se zadání, které umožňuje porovnávat řešení různých žáků. Díky uvedenému lze při výuce využít jednu úlohu opakovaně s jinými daty, jejich rozvržením apod., protože důležitý je koncept, na kterém úloha stojí. V několika případech byla využita i možnost gradace úloh.

Kvůli využití některých vlastností JavaScriptu je omezena funkčnost v prohlížečích Internet Explorer 11 a nižší.